G. E. Moore: Evil
जी॰ ई॰ मूर: अशुभ
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrijm.2024.v09.n05.033Keywords:
Innate good, organic unities, appreciative thought, evilness, analytical method, idealistic utilitarianismAbstract
According to Moore, like auspicious things, inauspicious things are also organic. In other words, there are many factors in the experience of inauspicious things - emotional aspect, cognitive aspect, belief etc. The value of all these parts is different but the value of the whole is not equal to the separate values of all the parts. Moore says that inauspicious things can be classified into categories: (1) Getting pleasure from inauspicious and ugly things. (2) Hating auspicious and beautiful things. (3) Experiencing intense pain. Regarding the first category of inauspicious things, Moore says: The first class consists of There evils, which seen always to include an enjoyment or admiring contemplation of things which are either evil or ugly. For a clear explanation of this type of inauspiciousness, Moore gives the example of 'cruelty' and 'Lasciviousneos'. Moore says that if we imagine a person whose mind is filled with only these two evils, then we can easily consider them to be inherently evil. Again, if we imagine a situation where there are only such people whose minds are filled with these two evils, then we will definitely call such a situation evil and to be precise, this situation will not be evil only as a means, but will be inherently evil.
Abstract in Hindi Language:
मूर के अनुसार शुभ वस्तुओं की तरह अशुभ वस्तुएँ भी आवयविक होती है। दूसरे शब्दों में अशुभ पदार्थों के अनुभव में कई तथ्य हैं- भावनात्मक पक्ष, ज्ञानात्मक पक्ष, विश्वास आदि। इन सभी अंगों का मूल्य अलग-अलग है पर संपूर्ण का मूल्य सभी अंगों के पृथक मूल्यों के बराबर नहीं होता है। मूर का कहना है कि अशुभों को वर्गों में वर्गीकृत किया जा सकता हैः-(1) अशुभ एवं कुरूप वस्तुओं का आनन्द प्राप्त करना। (2) शुभ तथा सुन्दर वस्तुओं से घृणा करना । (3) तीव्र पीड़ा का अनुभव । प्रथम वर्ग के अशुभ के विषय में मूर कहते हैः प्रथम वर्ग में वैसे अशुभ आते है जिनके अन्तर्गत अशुभ अथवा कुरूप वस्तुओं का आनन्द उठाना अथवा उन पर प्रशंसात्मक चिंतन करना सम्मिलित रहता है। इस प्रकार के अशुभ की स्पष्ट व्याख्या के लिए मूर ’क्रूरता’ तथा ’कामुकता’ का उदाहरण देते है। मूर का कहना है कि यदि हम एक ऐसे व्यक्ति की कल्पना करें जिसके मन में सिर्फ ये दोनों कुवृत्तियों ही भरी हों तो सहज ही इन्हें स्वतः अशुभ समझ सकते हैं, पुनः यदि एक ऐसी स्थिति की कल्पना करें, जहाँ सिर्फ वैसे ही व्यक्ति हैं जिनका मन इन्हीं दो कुवृत्तियों से परिपूर्ण हैं तो निश्चित रूप से हम ऐसी स्थिति को अशुभ कहेंगे और स्पष्ट रूप से कहें तो यह स्थिति साधन के रूप में ही अशुभ नहीं होगी, बल्कि स्वतः अशुभ होगी।
Keywords: स्वतःशुभ, आवयविक एकता, प्रशंसात्मक विचार, अशुभत्व, विशलेषणात्मक पद्धति, आदर्शवादी उपयोगितावाद।
References
Some reflection of Ethics – Dr. Ramendra
The Refutation of Idealism- G.E. Moore
Principia Ethica - G.E. Moore
Philosophical Paper- G.E. Moore
भारतीय ज्ञान-मीमांसा-डाॅ. गीता रानी अग्रवाल
पाश्चात्य दर्शन का समीक्षात्मक इतिहास-या॰ मसीह
समकालीन पाश्चात्य दर्शन-वसन्त कुमार लाल
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