Rise and development of Sarvodaya ideology in the thought process of women of Gandhian era
गांधी युगीन महिलाओं की विचार धारा में सर्वोदय विचार का उदय एवं विकास
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrijm.2024.v09.n06.008Keywords:
Indian politics, rulers, movement, social behaviorAbstract
The period from 1920 to 1947 in Indian politics is the Gandhi era. During this period Gandhiji was the top man in India and he influenced all the spheres of Indian life. The national movement led by him created an unprecedented awakening among Indian women. Gandhiji had included the progress of women in his constructive programme. According to him, women have been suppressed by such laws and rituals for which men are responsible and women have had no hand in creating them. In a social system built on the foundation of non-violence, women have as much right to determine their own destiny as men. But in a non-violent society every right arises from the discharge of duty. Therefore, it is natural that the rules of social behaviour should be made through mutual cooperation and exchange of views. They can never be imposed from outside. Men have not fully realised this truth in their behaviour towards women. Instead of considering women as their friends and allies, they have considered themselves their masters and rulers.
Abstract in Hindi Language:
भारतीय राजनीति में 1920 से 1947 तक का काल गांधी युग है। इस काल में गाँधीजी भारत के शिखर पुरूष थे और उन्होंने भारतीय जीवन के सभी क्षेत्रों पर अपना प्रभाव डाला। उनके द्वारा संचालित राष्ट्रीय आंदोलन ने भारतीय महिलाओं में अभूतपूर्व जागृति उत्पन्न की। गाँधीजी ने स्त्रियों की उन्नति को अपने रचनात्मक कार्यक्रम में शामिल किया था। उनके अनुसार स्त्री ऐसे कानूनों और रस्म-रिदाजों से दबा दी गई है जिनके लिए पुरूष जिम्मेदार है और जिनके गढ़ने में स्त्री का कोई हाथ नहीं रहा। अहिंसा की नींव पर रची हुई समाज-व्यवस्था में स्त्री को अपने भाग्य का विधान करने का उतना ही अधिकार है जितना पुरूष को। परन्तु अहिंसक समाज में प्रत्येक अधिकार कर्तव्य-पालन से उत्पन्न होता है। इसलिए यह स्वाभाविक है कि सामाजिक व्यवहार के नियम पारस्परिक सहयोग और विचार-विनिमय से बनाए जाएं। वे कभी बाहर से लादे नहीं जा सकते। स्त्रियों के प्रति अपने व्यवहार में पुरूषों ने यह सत्य पूरी तरह महसूस नहीं किया है। स्त्रियों को अपने मित्र और सहयोगी समझने के बजाए उन्होंने अपने को उनका स्वामी और शासक माना है।
Keywords: भारतीय राजनीति, शासक, आंदोलन, सामाजिक व्यवहार
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