Hindi Drama Tradition: Changing Context of Public Consciousness
हिन्दी नाट्य परंपरा : लोक चेतना के बदलते संदर्भ
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrijm.2024.v09.n03.035Keywords:
Development of Hindi Drama, Folk Drama, Changing Form of FolkAbstract
The first and most important objective of this study is to unveil the tradition of drama writing and to underline the changing nature of public consciousness reflected in drama literature. It is becoming clear from the study that the present drama literature has changed a lot due to the change in public consciousness and other reasons for the purpose for which drama writing was started. At the same time, contemporary drama literature has become dependent on money and one's own mindset, leaving behind the public's mindset. On the basis of the folklore available regarding the beginning of drama literature and the available evidence of the original book of drama, Natyashastra, the flow of good conduct is the main objective of drama and entertainment is its sub-topic. In drama literature, events/topics occurring in the public were based and presented in an interesting manner, due to which the drama usually had a happy ending. The tradition of drama writing begins on the basis of these objectives of drama literature. In which the voices of folk animism and public consciousness are seen in abundance. The literature of any country is greatly influenced by its culture and nature. As time progressed, the public consciousness also changed and the references to public consciousness in drama literature also changed. The effective stream of public consciousness and public anukrtan emerging from the dramas of Sanskrit literature kept changing according to the country, time and situation and the basic elements of drama literature such as public consciousness and public anukrtan have been getting hidden. From the point of view of contemporary literature writing, it is turning away from its ideal form (sabka hit sadhan and social refinement) and is serving only vulgarity in the name of reality. Contemporary times are becoming unfavorable for Hindi drama literature. Along with the writing of new drama literature being at a very low level (both quantity and quality), a lot of it is being written on the basis of training in Natya Academy and Rangshala.
Abstract in Hindi Language:
इस अध्ययन का प्रथम और सर्वाधिक महत्त्वपूर्ण ध्येय ही नाट्य लेखन की परंपरा का उद्घाटन करते हुए नाट्य साहित्य में परिलक्षित लोक चेतना के बदलते स्वरूप को रेखांकित करना रहा है अध्ययन से बहुत कुछ ही स्पष्ट हो रहा है कि नाट्य लेखन का प्रारंभ जिस उद्देश्य की प्राप्ति हेतु प्रारंभ हुआ था, वर्तमान नाट्य साहित्य लोक चेतना में हुए परिवर्तन और अन्य कारणों के चलते बहुत ही परिवर्तित हो गया है। साथ ही साथ समकालीन नाट्य साहित्य लोक की चितवृत्ति को पीछे करते बहुत कुछ धनवृत्ति और स्वयं के मनवृत्ति पर आश्रित हो गया है। नाट्य साहित्य के प्रारंभ के संबंध में जो जनश्रुति उपलब्ध है और नाटक के आदि ग्रंथ नाट्यशास्त्र के उपलब्ध साक्ष्य के आधार पर सदाचार का प्रवाह नाटक का मुख्य ध्येय और मनोरंजन इसका उपविषय है। नाटक साहित्य में लोक में घटित घटनाओं/ विषयों को आधार बनाते हुए रोचक ढंग से प्रस्तुत किया जाता था जिससे नाटक प्रायः सुखांत रहता था । नाट्यसाहित्य के इन्ही ध्येय को आधार बनाकर नाट्य लेखन परंपरा का प्रारंभ होता है। जिसमें लोक अनुकीर्तन और लोकचेतना के स्वर प्रचुर मात्रा में दिखाई पड़ते हैं। किसी भी देश का साहित्य वहां की संस्कृति और प्रकृति से बहुत प्रभावित रहता है, जैसे-जैसे समय आगे बढ़ता गया लोक की चेतना भी बदलती गई और नाट्य साहित्य में लोक चेतना के संदर्भ भी बदलते गए। संस्कृत साहित्य के नाटकों से निकली लोक चेतना और लोक अनुकीर्तन की प्रभावी धारा देश, काल और परस्थिति के अनुसार बदलती आई और नाट्य साहित्य के मूल तत्व यथा-लोकचेतना और लोक अनुकीर्तन छिपते चले आ रहे हैं। समकालीन साहित्य लेखन के दृष्टिकोण से अपने आदर्श-रूप (सबका हित साधन और समाज परिष्कार) से विमुख होते हुए यथार्थ के नाम पर मात्र फूहड़ता ही अधिक परोस रहा है। हिंदी नाटक साहित्य के लिए समकालीन समय प्रतिकूल होता चला जा रहा है। नवीन नाट्य साहित्य का लेखन बहुत ही निम्नतर स्तर (मात्रा और गुणवत्ता दोनों) पर होने के साथ-साथ बहुत कुछ नाट्य अकादमी और रंगशाला में प्रशिक्षण को आधार बना कर लिखे जा रहे हैं।
Keywords: हिन्दी नाटक का विकास, लोक नाटक ,लोक का बदलता स्वरूप
References
तिवारी डॉ. शशि, शारदातनय का भावप्रकाशन: विवेचनात्मक अध्ययन, कौशिकी प्रकाशन आगरा, प्र. स. 1984, पृ. सं. 127
ओझा दशरथ, हिन्दी नाटक: उद्भव और विकास, राजपाल एण्ड संस, 2018 पृ. 35
वरुआ प्रो. विरंचि कुमार, असमिया साहित्य की रुपरेखा, राष्ट्रमा प्रचार समिति, गोहारी, आसाम 1941 वि. पृ.-33-36
पं. हरिऔध अयोध्या सिंह उपाध्याय, प्रद्युम्न-विजय व्यायोग (भूमिका) सन 1893 ई. द्वितीयक स्त्रोत-हिन्दी नाटक: उद्भव और विकास, दशरथ ओझा पृ.-169
अजातशत्रु तीसरा अंक दृश्य 7 पृ. 272
पं. हरिऔध अयोध्या सिंह उपाध्याय, प्रद्युम्न-विजय व्यायोग (भूमिका) सन 1893 ई. द्वितीयक स्त्रोत-हिन्दी नाटक: उद्भव और विकास, दशरथ ओझा पृ 369
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This is an open access article under the CC BY-NC-ND license Creative Commons Attribution-Noncommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).