Comparative analysis of Ram-Rajya and Gandhiji's concept of Ram-Rajya as a concept of ideal state in Indian thought
भारतीय चिंतन में आदर्श राज्य की संकल्पना के रूप में राम-राज्य एवं गांधी जी की राम-राज्य की अवधारणा का तुलनात्मक विश्लेषण
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrijm.2023.v08.n09.006Keywords:
Ramrajya, truth, non-violence, ideal state, democracy, swaraj, public welfareAbstract
The concept of Ram Rajya has always been presented as an ideal state in Indian political thinking. Ram Rajya is such a system in which not only individuals but all living beings, whether movable or immovable or the entire creation, get a life of happiness and peace. Ramrajya as an ideal state has been accepted in the Indian tradition as a better ideal than Plato's ideal political system. It is not without reason that Mahatma Gandhi also calls his Swaraj as Ram Rajya and explains the nature of Ram Rajya. Regarding the nature of Ram Rajya, it is believed in the Indian public mind, especially in the Hindu public mind and to some extent even in the Muslim public mind, that Ram Rajya is a state of justice. Ram Rajya is not related to the theocratic state as is the form of theocratic state in Islamic and Christian traditions. The meaning of religion in the Indian tradition is fundamentally different from the meaning of religion in the Abrahamic tradition. This is the reason that when Gandhiji talks about Ram-Rajya during the freedom movement, the leadership of Muslim League associates it with Hindu theocratic state. Gandhiji clarifies many times that Ram Rajya does not mean Hindu state but Ram Rajya is a state of justice, love and welfare. An attempt has been made to analyze in this research paper what are the similarities and differences between the traditional Indian political thinking about Ramrajya, such as Tulsidas ji's thinking, Valmiki's thinking and Gandhi ji's thinking.
Abstract in Hindi Language:
भारतीय राजनीतिक चिंतन में आदर्श राज्य के रूप में राम राज्य की संकल्पना हमेशा से प्रस्तुत की जाती रही है । राम राज्य एक ऐसी व्यवस्था है जिसमें व्यक्तियों को ही नहीं वरन् समस्त प्राणियों को चाहे भी चर हो या अचर हो या फिर समस्त सृष्टि को ही सुख और शांति का जीवन प्राप्त होता है । आदर्श राज्य के रूप में रामराज्य प्लेटो की आदर्श राजनीतिक व्यवस्था से भी बेहतर आदर्श के रूप में भारतीय परंपरा में स्वीकार किया गया है । अकारण नहीं है महात्मा गांधी भी अपने स्वराज को राम राज्य की संज्ञा देते हैं और राम राज्य के स्वरूप को स्पष्ट करते हैं । राम राज्य के स्वरूप को लेकर भारतीय जन मानस में विशेष रूप से हिंदू जनमानस में एवं कहीं तक मुस्लिम जन मानस में भी यह माना गया है की राम राज्य न्याय का राज्य है। राम राज्य का संबंध धर्मतांत्रिक राज्य से नहीं है जैसा की इस्लामिक एवं इसाई परंपरा में धर्मतांत्रिक राज्य का स्वरूप है । भारतीय परंपरा में धर्म का अर्थ अब्राहमिक परंपरा में धर्म के अर्थ से मौलिक रूप से भिन्न है । यही कारण है कि जब स्वतंत्रता आंदोलन के दौरान गांधी जी राम-राज्य की बात करते हैं तो मुस्लिम लीग का नेतृत्व उसे हिंदू धर्मतांत्रिक राज्य के साथ जोड़ देता है । गांधी जी कई बार स्पष्ट करते हैं कि राम राज्य का अर्थ हिंदू राज्य नहीं है वरन राम-राज्य न्याय का , प्रेम का और कल्याण का राज्य है । रामराज्य के बारे में परंपरागत भारतीय राजनीतिक चिंतन में जैसे तुलसीदास जी के चिंतन में वाल्मीकि की चिंतन में और गांधी जी के चिंतन में क्या समानता एवं भेद है इसे इस शोध पत्र में विश्लेषित करने का प्रयास किया गया है।
Keywords: रामराज्य, सत्य, अहिंसा, आदर्श राज्य, लोकतंत्र, स्वराज, लोक कल्याण
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